Singapore, Bangkok, Chiang Mai & Meditatie.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Wendy - WaarBenJij.nu Singapore, Bangkok, Chiang Mai & Meditatie.... - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Wendy - WaarBenJij.nu

Singapore, Bangkok, Chiang Mai & Meditatie....

Door: Wendy

Blijf op de hoogte en volg Wendy

16 September 2010 | Singapore, Singapore

Hoi allemaal,

Bij deze mijn reisverslag van de afgelopen, inmiddels, 16 dagen.
Ik begin bij het begin :)

1 Sept
's Ochtends nog even rondgelopen in Kuta. Vervolgens mijn tas ingepakt en aan het zwembad gelegen. Tegen 15 uur kwam Gede mij ophalen om naar het vliegveld te brengen.
Op het vliegveld nog met een Nederlands stel gesproken die ook naar Singapore gingen.
Uiteindelijk om 17.40 uur met het vliegtuig op naar Singapore.
Een goede vlucht gehad.
20 uur aankomst in Singapore.
Even iets gegeten, Singapore Dollar gepint (1 euro = 1,70 Singapore Dollar).
Op naar het hostel, Sleepy's Sam (tip van Diane :)
Na eerst de metro, zo'n 10 minuten later gearriveerd in Sleepy's Sam.
Even mail gechecked, douchen, chillen en slapen.
Tot morgen :)

2 Sept
Rond 8.30 uur werd ik wakker, prima geslapen.
Lekker ontbijtje gehad (toast bruinbrood --> lang geleden bruinbrood gehad :)
Na uitleg van de hosteleigenaar een plan gemaakt voor vandaag en morgen.
Uitvoering gaat beginnen!
Eerst op naar Little India.
Rondgelopen, shopjes bekeken, schriftje + pen gekocht.
De Sri Veeramakaliamman Temple bezocht en foto van het Mustafa Centre gemaakt. Vervolgens hapje eten bij een Indiaas Restaurant (cheese nan, mmmm) waar ik nu zit te schrijven.

En nu...op naar 2 andere tempels, het Orchard Shopping Center en Botanic Gardens :)

Singapore is schoon, heel schoon.
Hoge boetes voor oa. het voeren van vogels, het afvalgooien op straat, kauwgom kauwen.
Verder vind ik veel huisjes in Little India lijken op de huisjes in Disneyland Parijs. Veel kleuren, luiken, klein en schattig.
Tot straks, nu op naar de 2 andere tempels:
- Goddes of Mercy Temple
- Sri Krishnan Temple

Na de tempels te voet naar Orchard Road. Supergrote Road met wel meer als 10 shopping centers.
Een paar foto's gemaakt van de drukte rondom Orchard Road.
Ik kwam nog een jongen tegen uit Engeland, Math en met hem ben ik richting Botanic Garden gelopen.
Hij had nog een afspraak dus ging ik verder richting Botanic Gardens.
Botanic Garden..
Het zwanenmeer, girl on a bike, etc. Een heel mooi park en dat terwijl ik nog maar de helft heb gezien.
Het grappige aan het zwanenmeer is dat de (2) zwanen uit Amsterdam komen!
Apart hoor al die Nederlandse dingen die je terug vind in het verre Azie. En dat terwijl Nederland o zo klein eigenlijk is!
Na Botanic Garden via Orchard Road richting het hostel gelopen. Eenmaal daar aangekomen was ik echt kapot! Mijn benen, voeten, alles was op!
Nog even met een Duits meisje (Simone) gekletst uit het hostel, douche genomen en slapen!
Morgen toch maar de (goedkope) metro pakken, dat bespaart al het lopen ;)

3 Sept
Heerlijk uitgeslapen, ontbijtje en op naar de volgende dingen:
- Chinatown
- Marina Bay Sands --> Skypark, view over Singapore
Eenmaal aangekomen in Chinatown de volgende tempels bezocht:
- Sri Mariamman Temple
- Buddha Tooth Relic Temple & Museum
Tevens het Singapore City Gallery bezocht waar je in klein formaat Singapore kunt zien a la Madurodam maar dan op 6 m2.

In Chinatown een Bakpao gegeten en toen de metro gepakt naar "Raffles Place". Daar aangekomen te voet richting Marina Bay Sand.
Marina Bay Sand heeft veel te bieden:
- Hotel met kamers va. $378 (zo'n 220 Euro) per nacht..
- Grote shopping mall (met Italiaanse gondels in een aangeled water op de begane grond van het shopping center).
- Last but not least..Skypark, een onwijs gaaf uitzicht over Singapore vanaf de 56e verdieping!
$20,- om binnen te komen maar voor het gevoel en die mooie foto's zeker de moeite waard! Boven op de 56e verdieping is trouwens ook een zwembad voor hotelgasten. Het einde van de onzichtbare zwembadrand daar begint het uitzicht (en de afgrond), geweldig!
Nog even een hotdog gegeten op de 56e verdieping en vervolgens weer naar de 1e verdieping.
De metro genomen richting Bugis, hapje eten @ Raffles Hospital.
Daar nog gesproken met een vrouw, oorspronkelijk uit Indonesie, geboren in Singapore.
Een heel leuk gesprek, veel gesproken over het leven, gelukkig zijn, de verschillen tussen Indonesie, Singapore, USA en NL/Europa.
Hoe blij de kinderen zijn die in Indonesie eten uit de vuilnisbak halen en hoe verwend de kinderen zijn in USA en meer landen in de wereld.
De kinderen die stralen van geluk terwijl ze met zijn 8-en in een krot wonen.
De kinderen die niet tevreden zijn/ongelukkig met hun spelcomputer uit 2009 terwijl ze die uit 2010 willen..
Een heel interessant gesprek, helaas vertrek ik morgen, ander kon ik bij haar op bezoek komen. Er is bijvoorbeeld een aangeleg strand vlakbij haar huis.
Alsnog gaf ze mij haar e-mailadres en telefoonnummer, voor het geval ik volgend jaar weer in Singapore kom.

Op naar het hostel, douchen, drankje met Simone en een (prettig gestoorde) jongen uit Oostenrijk.
Spullen ready for the flight maken en..slapen.
Morgen 10.55 uur vliegen naar..
Bangkok!

4 Sept
10.55 uur..op naar Bangkok!
8 uur vertrokken uit het hostel, metro naar Changi Airport.
Daar aangekomen backpack ingecheckt, ontbijtje op het vliegveld en tegen 10.15 uur naar Gate D37, stoelnummer 10C.
Warme chocolademelk + Brownie Cake, heerlijk genieten..
Nog 1 uur en dan @ Bangkok.

@ Bangkok Lloyd Lancaster III ontmoet. Zie zijn website: www.stophavingaboringlife.com. Hij is tevens bezig met het uitbrengen van het boek: How to lose 40 pounds in one year.
Echt een energiek en grappig persoon. Leuk om te leren kennen. Samen een taxi gepakt richting het hostel, Nappark. Nappark ligt vlakbij de geweldige straat Kal Saeh Road. Superstraat, ik voelde me helemaal thuis.
's Avonds drankje gedaan met Katherina, Kelly, Lloyd en Luke.

5 Sept
Op tijd eruit.
Vlucht naar Chiang Mai.
Op naar Green Tulip House.
Super hostel. Schoon, schoon en nog eens schoon. Sommige matrassen zijn helaas iets aan de dunne kant maar verder is het perfect & super goedkoop! (zo'n 3,50 euro voor een bed).
1 Duitser, 1 Braziliaan en 2 mensen uit Amerika op de kamer.
Ff een douche genomen, op naar de Sunday Market.
Niet normaal, zoveel shops en ik..shoppen.. (terwijl mijn backpack al vol zit..).
Onderweg nog 2 Australiers leren kennen waarvan 1 ook de meditatiecursus heeft gedaan. Amazing, vertelde hij, super. Echt tof dat je dat gaat doen! Bij terugkomst tot zo'n half 2 nog gekletst met de roomies. Erg gezellige mensen. Erg genoten ook, aangezien per morgen..niet praten, totale stilte het vereiste is..
Slapen..morgen..meditatie-cursus, spannend!

6 Sept
Meditatiecursus.. Het is nu half 12, zometeen met de "bemo" naar de tempel.. Tot snel..

En hier eindigde mijn verhaal in mijn schrift..
Ook al had ik een nieuw schrift gekocht tbt meditatie, bij terugkomst waren nog maar 11 pagina's beschreven..
Waarom? Ook schrijven was 1 van de 8 regels binnen de meditatie-cursus.

Wat waren dan die andere regels?

The eight rules of training

These are the eight rules (precepts) of training each meditator undertakes at their Opening Ceremony and follow during their stay here. These rules help us to live in peace and harmony, to show loving kindness, compassion and respect to all.

1. Panatipata veramani -
Respect all forms of life including mosquitoes, ants, spiders, cockroaches. Please ask at the IBC office if you do not have any insect repellent.

2. Adinnadana veramani -
Respect other people's property, if you need anything please ask. Please return anything you borrow.

3. Abrahma-cariya veramani -
Remain celibate, please avoid intimate contact with other meditators, especially the opposite gender. This includes physical contact and intimate speech.

4. Musavada veramani -
Respect honest, gentle speech. Speak when it is helpful and needed. Speak with loving kindness.

5. Sura-meraya-majja-pamadathana veramani -
Respect your body. Please don't take alcohol, drugs, caffeine or smoke cigarettes while you are here.

6. Vikala-bhojana veramani -
Respect your practice, don't eat solid food after twelve noon, your digestive system will benefit from the rest. It is difficult to be mindful when eating and your body and mind can become sluggish and tired if you eat too much.

7. Nacca-gita-vadita-visuka-dassana mala-gandha-vilepana-dharana-mandana-vibhusanathana veramani -
Be your natural self, please don't wear make-up or perfume or jewellery during your stay here. Do wear modest loose white non-transparent clothing, long sleeved tops and long white trousers.

8. Uccasayana mahasayana veramani -
Live simply. The mattress is thin and basic but the blankets are cosy! Please try not to sleep more than six hours a night.

The eight rules of training -
These are the eight rules (precepts) of training each meditator undertakes at their Opening Ceremony and follow during their stay here. These rules help us to live in peace and harmony, to show loving kindness, compassion and respect to all.

What a meditator doesn't need for their stay:

* books and magazines
* notebooks, drawing books or drawing paperrawing paper
* personal entertainments, mp3 player, I-pod etc
* laptop, computer etc

Meditating builds and strengthens concentration, all of the above are distracting and weaken concentration making it difficult to get the most from your stay here.

En nu weer in het Nederlands..Mocht je vragen hebben over bovenstaande regels, vraag het me als ik weer terug ben!

Niet schrijven, niet praten (alleen met de teacher), niet eten na 12 uur. Stilte, stilte, stilte is overal/in alle kamers vereiste nummer 1.
Perception of food. Inzicht van voedsel. Wat betekend voedsel. Wat is de bedoeling van voedsel en zijn wij ons daarvan bewust. Eten we met volle verstand zonder te worden afgeleid door dingen te horen, voelen, denken en te zien.
Het ging vrij diep tijdens de meditatie.
Er waren veel momenten dat ik echt helemaal gek werd, en de andere mediteerders als "gekken" bestempelde. Zaten we daar met 6 anderen op een rijtje met ieder een eigen tafeltje voor zich. Voor zich uit te staren naar de tuin. Wachtend op de bel zodat we een bord met eten konden pakken. Zodra de bel ging, konden we dus een bord pakken, suiker toevoegen, noten en rode pepers. Tevens een kop hete thee of hete chocolademelk.
Zet het bord 10 cm voor je neer, lees eerst the perception of food en ga dan pas eten.
Eet met volle gedachten aan eten en probeer andere kijken, horen, denken dingen te observeren middels observatie (zeg 3 keer in je hoofd: denken, denken, denken of 3 keer kijken, kijken, kijken bij kijken naar bijv. een bouwvakker die langsliep).

Over bouwvakkers gesproken. Die kwamen vaak langs het meditatiegebouw. Dit omdat er een nieuw center wordt gebouwd die mogelijk over 2 maanden klaar is. Een nieuw center, ja, en waar zaten wij nu in..? In het oude.. Echt oude center. Mijn kamer was soberheid zelve. Zo'n 10 m2, een matras die echt smerig was en heel dun. Voor de rest 4 vieze wollen dekens die volgens mij in een eeuwigheid niet gewassen waren. Was ik blij met mijn 2 sarons, kussensloop en slaapzak..
Echter, na 1 koude nacht toch maar 1 wollen deken over mijn slaapzak gelegd en de andere dekens onder het matras. 1 dunne matras is toch wel weinig veerkrachtig dus een paar dekens eronder vermindert drukpunten ;)
Tevens toch maar het kussen gaan gebruiken aangezien mijn jukbeen pijn ging doen door de harde matras.
Anfijn..
Hier de planning van iedere dag:

Daily Routine for Meditators:
05:00 Wake-up time
05:30 Morning Practice
06:30 Breakfast
08:00 Dhamma Talk
11:00 Lunch
15:00 Reporting with your teacher
18:00 Evening Chanting
22:00 Sleep

Vroeg, vroeg dus dat ik opstond. 4.35 uur ging mijn wekker, maar het went. Ik vond het eigenlijk heerlijk om zo vroeg op te staan en te mediteren. Ik begon met 2x15 minuten mediteren aan het begin van mijn cursus. 15 minuten staand en wandelen mediteren. Vervolgens 15 minuten zittend mediteren (de vorm die menigeen kent). Aan het eind van de 10 dagen was de tijd ge-upgrade naar 20, 25 en aan het eind 30 minuten.
Waarom ik het trouwens fijn vond om 's ochtends te mediteren? Het is donker, het uitzicht over Chiang Mai vanaf de berg geeft aan dat menigeen nog in diepe slaap verkeerd. Tevens zijn de bouwvakkers nog niet begonnen met het nieuwe center. De bouw van het nieuwe center geeft namelijk veel geluid (vaak in gedachten gezegd: hearing, hearing, hearing).

Het eten.
Menigeen zou het eten lekker hebben gevonden. Menigeen die Aziatisch eten heerlijk vind, maar ik, nee ik kan niet wennen aan het Aziatische eten. Ruim 2,5 maand verder blijf ik last van mijn buik houden en ook hier, in het center lukte het me vaak niet mijn hele bord leeg te eten.
Zelfs 1 avond lag ik enorm te watertanden bij het idee van het eten van een bord Unox-tomatensoep en bakleverworst met mayonaise :)

Maar nu, nu ben ik in het hostel, Green Tulip hostel again.
Wat veel lawaai zeg, niet normaal! Auto's die voorbij razen, scooters, muziek in het hostel, luid pratende straatverkopers. Jemig, ik heb het niet gewend na 10 dagen stilte!

Gisteren, de 15e veel gegeten, ham-kaas sandwich, mixed salad, 's avonds garlic bread en spaghetti. Buikpijn dat ik had vannacht, mijn lichaam is het toch nog niet gewend zoveel eten, wennen, tijd geven.

Gisteren tevens een stuk gewandeld, langs shopjes gegaan en een paar dingen gekocht.
Waaronder een meditatiekussen en zitkussen. Niet gedacht maar terug in het hostel had ik de behoefte te mediteren en zogedacht zogedaan. 2x15 minuten gemediteerd. Optijd naar bed, slapen..morgen weer een dag, even bijkomen van de afgelopen 10 dagen. Klaarmaken voor de komende 5 dagen.

Vandaag, de 16e. Om 13 uur wordt ik opgehaald door Sinativa Spa Club voor het volgende, 3 uur durende programma:
1 Deep cleansing facial treatment
2 Relaxing full body holistic aroma massage
3 Herbal body scrub
4 Herbal steam
5 Mineral/floral bath jacuzzi
De kosten? 1700 Baht (zo'n 42,50 euro).
Dingen meenemen? Nee, alles is daar! Handdoek, slippers, shampoo, etc.
Heerlijk relaxen!

Morgen en de dagen erna ook al plannen, die horen jullie snel van mij! :)

Ps: de 21e vlieg ik weer terug naar Nederland, ofnee, Duitsland officieel :)
Ps: de foto's komen snel :)

Nu eerst even een drankje met 2 Duitsers waar ik nu net mee in gesprek kwam achter de computer. En daarna...relaxen! :) Trouwens, met een Duits meisje die ik gisteren heb leren kennen. Zij is hier met haar man en wou graag met me mee voor de Spa Special Package :)

Take care en..tot snel mensen!

  • 16 September 2010 - 06:37

    Chantal:

    Heej meis!

    Ik lees je verhaal terwijl ik in de trein zit op weg naar mijn werk in Utrecht en kan me vanuit hier totaal geen voorstelling maken van je meditatiecursus. Wat zou dat mij veel moeite kosten, dus enorm veel respect voor jou van mijn kant!

    Heel veel plezier je laatste dagen! Neem alles nog eens goed in je op daar, want helaas vergeet je alles snel zodra je weer in Nederland bent en "geleefd" wordt. Geniet (o.a. van het mooie weer) en tot snel!

  • 16 September 2010 - 09:44

    Lynn:

    Wooow!! Wendy! Wat een ervaringen zeg! Vooral die meditatiecursus. Zou je dit nu iedereen aanraden? Geniet van je laatste dagen en tot ziens maar weer!
    XX

  • 16 September 2010 - 10:57

    Gerard En Marion.:

    Hejjj wendy,
    nog de laatste daagjes daar, geniet ervan. Gr.

  • 16 September 2010 - 13:22

    Gerard. Nijmegen.:

    Hoi Wendy,
    geweldig allemaal. Ik wens je vooral een behouden vaart terug naar Nederland.
    Lekker ouderwets.
    Wat zullen je ouders blij zijn als je weer thuis bent.
    Groetjes. Gerard.

  • 16 September 2010 - 15:51

    Diane:

    Ha Wendy,

    Leuk om een aantal herkenbare dingen te lezen (Singapore, Bangkok, Chiang Mai) Maar heb veel respect voor je, wow zeg die meditatiecursus dat is me wat.
    Ga lekker genieten in de spa en van de laatste dagen in Chiang mai.
    Have fun en tot snel!
    Kus Diane.

  • 17 September 2010 - 14:21

    Femke Bosma:

    Hé dame!

    Daar ben ik dan eindelijk weer eens! Ik heb wel al je verslagen en foto's trouw gelezen, maar was niet altijd in de gelegenheid om iets achter te laten! Ik vind je verhalen GEWELDIG! En geniet vooral maar heel lekker van je dagje Spa! Ik ga morgen een dagje naar de sauna, dus ik zal zeker aan je denken!

    Veel liefs FEM

    PS: ik heb een vast contract gekregen :-)

  • 20 September 2010 - 11:32

    10NY:

    Chapeau .........Wat goed van je wendy als ik lees hoe een meditatiecursus gevolgt moet worden. Jeetje ik zou het zeker niet kunnen en gek worden in het koppie.
    En nu nog de laatste daggies met een goed gevoel afsluiten. Hopelijk kun je al die mooie herinneringen nog lang vast houden.
    Goede vlucht en een geweldige thuiskomst.......wat zullen ze blij zijn!!!!!
    Dikke knuffel uit Limburg

    p/s
    Ik heb altijd uitgekeken naar je prachtige stukjes en uiteraard genoten SUPER !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Wendy

Actief sinds 04 Mei 2010
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 43621

Voorgaande reizen:

28 Juni 2010 - 21 September 2010

Back to the basic

Landen bezocht: